• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Säga upp outnyttjad kredit eller behålla? Tankar funderingar och erfarenheter.

Behålla kredit?


  • Totalt antal röstare
    11

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Hej! Kände vi behövde en tråd angående detta mysterium. Då det inte verkar finnas något rätt eller fel.

Tänker så människor vet för/nackdelar så det inte blir fel hur vissa tänker.

skriv gärna eran erfarenhet vad ni tror osv. Som sagt inget är rätt eller fel tycker bara det kan va spännande med en tråd angående denna fråga.

postar nedanför en kommentar jag la på en annan tråd hur jag tror det funkar iaf.




Mina tankar angående att behålla en kredit eller avsluta! SOM SAGT INGEN FAKTA, BARA MINA TANKAR PÅ DET!

Har jag haft en kredit på 100 k i 12 mån och Använt kanske 10 000 av dom 3 gånger på ett år.

då äre säkert jättebra för då ser dom ju jaha han har en kredit men ba som buffert vid nödfall.

MEN

som min t.e.x som jag hade över ett år. Som konstant va maxad. Betala in men tog ut lika fort så låg t.o.m
Alltid över 50 k haha. Då kan jag tänka mig det är
Bättre sägs upp den. För där ser dom ju att jag inte kan hantera den.

förstår du min tanke? :)

EDIT : tror nämligen att många härinne på forumet misstolkar med att ha kvar en kredit eller inte. Så tycker man får bilda sin egna uppfattning hur man tror det funka
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Jag kan bara säga att mitt betyg har blivit bättre och bättre . Ju mer krediter jag nollat och avslutat.
Jag kommer aldrig någonsin ha en kredit bara för att det skulle se bra ut för betyget. För det har det aldrig gjort för mig.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Bra initiativ @Dunder

Jag vet inte vad som anses rätt eller fel från ett kreditvärdighet perspektiv, men jag har alltid fått höra att det är bra att ha i alla fall en kredit/kreditkort levande men bör inte vara högt utnyttjat ~5-10%.
Som vi alla vet är en maxad kredit rena stenen för ens betyg.
Jag har t ex en kredit nu som var i feb maxad och 0kr i mars så kan vara intressant att se hur stor inverkan det har.

Det jag ser som det positiva att ha kvar en kontokredit/kort är ha det som en reserv buffert för akuta utgifter.

Men vad som är rätt eller fel eller fördel/nackdel för en UC risk är svårt att spekulera när det är 1000 olika parametrar som verkar spela in i vilket "grupp" man blir inslussad till.

Men jag håller med det @Lasseman säger också, långsiktigt bör man kanske inte ha några krediter för ens skuldbörda. Jag vet t ex personer som använder kreditkort för betala alla sina räkningar och betalar tillbaka när man får hela sin lön. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

En annan aspekt som jag vet vi diskuterat tidigare i andra trådar, har man inte motståndskraften att norpa från krediten hela tiden så den blir maxad ofta, då bör man kanske säga upp den asap för ens betyg skull.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Ja bankerna har väl med den outnyttjade krediten som att den skulle kunna nyttjas närsom i deras kalp beräkningar, så då drar den nog ner chansen för ett samlingslån eller vad man beviljar för belopp.
 

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Bra tråd Dunder!
Min egen efarenhet:

inkomst 795k, bolån 5000000kr, inga blancolån, 0 ff och ett kreditkort med limit 120000kr

När kortet var outnyttjat hade jag betyg 0,1.

i julas var jag på semester och kreditkortet blev nyttjat till 110000kr, kom hem den 10/1 och betalade av det. I uppdateringen för februari hoppade mitt betyg upp till 5%! nästa uppdatering gick det med till 0,1 igen.


Så nyttjandegrad har utan tvekan stor inverkan på kreditbetyget.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Bra tråd Dunder!
Min egen efarenhet:

inkomst 795k, bolån 5000000kr, inga blancolån, 0 ff och ett kreditkort med limit 120000kr

När kortet var outnyttjat hade jag betyg 0,1.

i julas var jag på semester och kreditkortet blev nyttjat till 110000kr, kom hem den 10/1 och betalade av det. I uppdateringen för februari hoppade mitt betyg upp till 5%! nästa uppdatering gick det med till 0,1 igen.


Så nyttjandegrad har utan tvekan stor inverkan på kreditbetyget.
Ja det vet jag nyttjandegrad påverkar :) men tänker mest om man inte ska en kredit kvar längre om det är bättre ha kvar eller säga upp :)
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 628
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Ja det vet jag nyttjandegrad påverkar :) men tänker mest om man inte ska en kredit kvar längre om det är bättre ha kvar eller säga upp :)
Jag tycker också att de beror lite på hur man kan hantera en kredit. Många av oss här har använt krediter till konsumtion och överlevnad osv, krediter har så gott som alltid varit maxade osv. Det betyder att man inte kan hantera en kredit. Vet man med sig att det lockar o använda de så är det bara att avsluta. :)
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Jag tycker också att de beror lite på hur man kan hantera en kredit. Många av oss här har använt krediter till konsumtion och överlevnad osv, krediter har så gott som alltid varit maxade osv. Det betyder att man inte kan hantera en kredit. Vet man med sig att det lockar o använda de så är det bara att avsluta. :)
Japp det är lite av min logik och poäng :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp